Torill Iversen

Om ledelse, IKT og sånt

Hold hodet kaldt og hjertet varmt

5 Comments

Som de aller fleste har også eg sittet klistret til tv og ikke helt trodd det man har sett. Gjennom videoer og reportasjer har den forferdelige virkeligheten kommet inn i stuen, men kanskje ikke helt inn i meg, – ikke helt sunket inn. Eg har sett på Fabian Stang, Kongen og Jens Stoltenberg og vært stolt av flinke ledere. Twitter har vært en uvurderlig kilde til både informasjon, refleksjon og kloke ord.

Min twitterfeed har så å si vært fri for hatmeldinger o.l. Derimot har det rent over med meldinger som oppfordrer til å være varme, gi omsorg, stille opp for hverandre og støtte hverandre. Folk spør om det er noe de kan bidra med og stiller sin kompetanse, leilighet og  tid til disposisjon – til de som trenger det. Fra sofaen har dette vært en fin ting å observere. I alt det uvirkelige gjør dette meg stolt av å være norsk. Vi skal være bedre. Vi skal møte dette med mer åpenhet.

Det var likevel ikke før i kveld at det traff meg – alt dette fine som vokser frem. Ved Domkirken i kveld satt det en gutt, kanskje 14-15 år. Han satt alene på fortauskanten, og så på blomsterhavet og lysene slik som alle andre. Eg så han, men reflekterte ikke mer over det.

Det gjorde en kvinne i midten av tyve årene. Hun bøyde seg plutselig ned til han og det var tydelig at hun ikke kjente han. Hun la likevel hånden på skulderen hans og sa noen ord. Deretter satte hun seg ned ved siden av han, strøk han på ryggen og det gikk ikke lange tiden før man kunne se at det var dette han trengte. Han ristet av gråt og kvinnen holdt rundt han. Da kom min tåre.

Hun gjorde det. Det som Stoltenberg oppfordret til. Bry deg. Vær der og støtt de som trenger det, nærme eller ukjente. Vær et medmenneske.

Og eg tenkte for meg selv at hvis vi klarer å samle oss rundt dette – å hjelpe unge mennesker gjennom denne tiden og  å hjelpe hverandre. Vokse i den forstand at vi bryr oss enda mer og viser varme, åpenhet og raushet- ja, da er vi på rett vei.

Det vil eg være en del av. Det er den måten dette skal få påvirke meg.

5 thoughts on “Hold hodet kaldt og hjertet varmt

  1. Takk. Jeg deler. Jeg vil også være en del av dette Norge. Det er dette Norge vi vil forsvare og det er slik vi skal forsvare det.

    Like

  2. Dette var veldig fint skrevet Torill. Gråter når jeg leser det.

    Like

  3. Takk for fine kommentarer.

    Like

  4. Vakkert!..Trist, men veldig, veldig vakkert!

    Like

  5. Så fint skrevet, Torill! Klumpen kom frem i halsen min igjen. Det sitter ofte litt langt inne å bry seg om noen man ikke kjenner. Men det er jo ikke farlig. Klem til deg fra Birgit.

    Like

Leave a Reply

