Torill Iversen

Om ledelse, IKT og sånt

Hverdagens spam

3 Comments

Jeg har nå fungert i min nye stilling som leder for 12 personer i ca 2 måneder, og ser konturene av en hverdag som inneholder veldig mye mer enn det jeg karakteriserer som ledelse.

Antall møter som skal deltas i, dokumenter som skal skrives, mail som skal håndteres og faste administrative rutiner som skal utføres er uutømmelig.

Hvor blir det av tiden til å faktisk lede? Hvordan skape plass i hverdagen for å se de ansatte og bidra til deres vekst. Når skapes det rom til refleksjon og visjonær tenkning, eller evaluering av hvordan man jobber i hverdagen.

Det kan virke som man løper fremover, i et tempo som er oppjaget, eller ihvertfall ikke er tilpasset den arbeidstyrken en har for å løse alle nødvendinge oppgaver. Og det er ikke vanskelig å se korfor det ofte blir ledelse av menneskene som blir skadelidende.

Jeg skulle gjerne hatt en ledelse som sto over meg – med tidsfrist og rapportering på når jeg sist hadde sett og snakket med den enkelte av mine medarbeidere, og bidratt til å gjøre dem og derav av igjen organisasjonen bedre..

Mens eg venter på det får eg ta fatt på noen av mine administrative gjøremål…

*Note to self*
Huske på hva ledelse EGENTLIG handler om. Menneskene.

3 thoughts on “Hverdagens spam

  1. Interessante problemstillinger du tar opp. Og jeg har noen tanker jeg gjerne vil dele med deg. Slik jeg ser det er perspektiv og selvledelse nøkler til disse dilemmaene.

    En leders viktigste oppgave er å lede seg selv. Lede seg selv til kloke beslutninger for de man er satt til å lede og de oppgaver man er satt til å løse sammen. For komme til kloke beslutninger trenger man perspektiv. I dag hvor fokus endres hele tiden så må man et stykke unna hverdagen for å finne perspektiv.

    Personlig har jeg hatt stor glede og nytte av GTD og coaching i jakten perspektiv og evnen til å lede meg selv på en formålstjenelig måte. Anbefaler deg dette som gode verktøy i din ledelses verktøykasse.

    Lykke til videre som leder🙂

    Like

  2. Er absolutt ikke uenig i betraktningene, men det er vel en ansvarsfraskrivelse å vente på at din ledelse setter opp mål for deg? Du vet sannsynligvis uansett bedre enn din leder hva jobben din går ut på. Sett i gang og snakk med den enkelte🙂

    Like

  3. Takk for innspill !

    Når det gjelder ansvarsfraskrivelse, så ser eg den om man lar være å fokusere på ledelse av mennesker, fordi skylde på administrasjon. Innlegget mitt var vel sådan et lite utbrudd av oppgitthet over mengden administrasjon. Ledelse står høyt hos meg, og eg har som mål å ikke la det lide under administrasjon ! ( selv om eg ser det kunne fremstå sånn)

    Kjernen i innlegget mitt er nok det at ledelse av mennesker ikke blir prioritert i virksomheter som en viktig oppgave som også tar tid, på linje med all administrasjon.

    Om man ikke har et veldig bevist forhold til det, kan det bli lett å prioritere “håndgripelige” administrasjonsoppgaver( med deadlines, og noen som forventer svar i andre enden) , og nedprioritere det som har med mennesker å gjøre ( som sjelden har frister for oppfølgning i hverdagen).

    Til Morten: fikk veldig stor inspirasjon etter meetupèn du var med å arrangere på GTD!:) Har hjulpet meg godt i gang med rutiner og system i kaoset;)
    Samtidig som vi alle har noe å lære på å administrere oss selv og bli mer effektive – tror eg mange blir “jammet” ned av administrative gjøremål, som man strengt tatt ikke nødvendigvis burde hatt personalansvar for å utføre. Det er en forskjell på å være en administrator og det å være leder, – desverre syns eg det er en distinksjon som sjelden blir belyst og debatert – det er ihvertfall min erfaring sålangt i mitt arbeidsliv.

    Like

Leave a Reply

