Torill Iversen

Om ledelse, IKT og sånt

Del 1: Jakten på triggerne..Enterprise 2.0.

3 Comments

Denne posten er mest for å prøve å samle/strukturere løskoblede tanker til min oppgave hvor jeg skal skrive om Enterprise 2.0 (som i mine øyne er:Kunnskapsdeling  i en org. ved bruk av web 2.0) i en eller annen form. Vet ikke helt konseptet enda, men erfaringsmessig kommer det litt underveis (helst siste natten før innlevering😉 ) ( Har også et pragmatisk forhold til stavefeil m.m. på denne bloggen her, her er det de kreative tankene som må ut :))

Sitter på hytta og leser “Wikinomics” av Don Tapscott og Antony D. Williiams: The web is no longer about idly surfing and passively reading, listening or watching. It`s about peering: sharing, socializing, collaborating, and, most of all, creating within loosely connected communities.

Dette oppsummerer egentlig mine egene erfaringer og sålangt tanker om web 2.0 konseptet. Det er menneskene som  skaper noe – mennesker som i utgangspunktet ikke har det som en dedikert oppgave. Alle og enhver er på nett, og det er ulike former og nivåer i forhold til det å bidra. På en måte kan man si at alle som er på Facebook er med på å bidra til at flere kommer dit, og som igjen er med på å gjøre det veldig sosialt akseptert. FB er nå et sted “alle” er, -er du ikke der er du utenfor.  Og det er ikke status i 2009 blandt min generasjon å ikke “håndtere” internett eller sosiale sider.

Likevel opplever jeg en stor skeptisme blant de som jeg hadde forventet var mer åpen i forhold til nye ting (folk med utvidet kunnskap/kompetanse om IT) . Jeg har bl.a  “preket” høylytt for Twitter blandt mine arbeidskollegeaer fordi jeg opplever at det gir meg veldig mye faglig. I og med at jeg skal skrive denne oppgaven om Enterprise 2.0 har jeg hatt kjempenytte av twitter. Det er mulig det er det som gjør at jeg finner det så nyttig, mens andre jeg ser starter opp ikke har den samme følelsen. Mulig det er fordi det koster litt i innsats å komme igang ; man skal finne folk å følge, og det å “følge” hvem som helst er ikke den kotymen man er vant med fra FB f.eks. Der er terskelen litt høyere (ihvertfall for meg) når det gjelder å bli “venn” men noen. Man sender ikke venneanmodning til hvem som helst. Med dette som bakgrunn kan man argumentere for at det ikke er brukerterskelen som gjør at Twitter ikke fenger, men mer “sosiale regler”. Det er etter min mening mye enklere å håndtere sidene på Twitter, enn FB, for en uerfaren ,” ikke så trygg på nettet”- bruker (alla` mamma og pappa)  da det er færre muligheter m.m. Og det burde ihvertfall være enkelt for mine dataguru-kollegaer.  Men de er ikke trigget nok. Enda.

Så hvilke triggere er det som gjør at noen (så mange!) blogger, skriver på twitter, engasjerer til nettdebatter, sprer kunnskap, skaper kunnskap, og bruker av det lille man har av tid (i en “tidsklemme-hverdag”) til å være “der ute” istedet for in real life?

Det er disse triggerne jeg jakter på. Disse triggerne vil jeg bruke aktivt på innsiden av min organisasjon . For mennesker er jo tross alt mennesker på på innsiden av organisasjonene også, og  da virker det logisk at det er de samme triggerne som ligger i bunn! Jeg er klar over at det er flere meknismer som må på plass fra et organisastorisk nivå, men jeg er nyskjerring på de sosiale og menenskelige  og fokusere på de her.

-som den uerfarne blogger ser jeg at det jeg har skrevet kansje er litt for langt (bør ihvertfall ikke bli lenger..)  i henhold til det jeg opplever som “normalen” for blogging)  (Note to self:  Følelsen av hva som er lov og riktig og sosialt akseptert, styrer faktisk adferd- uten strengt regelverk – en trigger for “oppførsel” og for forventningen om hva enbør “bidra” med.)

Så: Avslutter del 1 av posten.. fortsetter i del 2: Kunnskapledelse versus kunnskapsdeling, og drodling om bruk på innsiden av organisasjonen.
Og ps: kom gjerne med kommentarer til en helt nyfersk amatør blogger (kjenner mine triggere, og tilbakemeldinger gir meg mer engasjement;) )

3 thoughts on “Del 1: Jakten på triggerne..Enterprise 2.0.

  1. Dette er din lykkedag, for BJ Fogg forklarer alt om behaviour change her: http://behaviormodel.org/index.html

    Der står alt du trenger å vite om motivasjon og hva som trigger folk m.m. Jeg anbefaler også å se videoen fra Webdagene i fjor. Mest lærerike foredrag jeg noengang har sett
    http://www.webdagene.no/video/bj_fogg_hvordan_utloese_og_endre_atferd_paa_nettet

    Dette dreier seg om å utløse og endre adferd på nett, men det bør kunne brukes i en større sammenheng, dvs hvordan få folk til å f.eks. samarbeide ved bruk av sosiale nettverk.

    Du som er prosjektleiar kan sikkert veldig mye om ulike mennesketyper, hvordan de fungerer sammen, sosiale koder i grupper osv. Det finnes jo mange modeller og mye forskning på det, men jeg har ikke funnet tilsvarende for grupper av mennesker som samarbeider via sosiale nettverk. Som du sier, hva for noen (så mange) til å bidra så mye på nett?

    Like

  2. Takk for gode innspill:) Får ikke sett vidoene fra den dårlige 3g-surfingen her på hytten, men ser frem til å se den senere!

    Like

  3. Spennende lesing – jeg vil kommentere bloggen din seinere – ettersom jeg ikke gidder å jakte på enda en søvnløs natt i natt

    Like

Leave a Reply

